۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

حفصه بنت عمر چگونه به نکاح محمد بن عبدالله درآمد


محمد با پای چپ وارد و با پای راست خارج شد و  به عمر که به او خیره شده بود گفت : «این رسم پای چپ و راست رازهای زیادی درخود دارد و از فردا به  مومنان بگو  رسول الله گفته  با پای چپ وارد و با پای راست خارج شوید . »
 سپس محمد به عمر گفت :« برای این صدات کردم که موضوع بسیار مهمی را با تو درمیان بگذارم » 
محمد ادامه داد :« عمر جان حال که ابوبکر دختر (عایشه ) به رسول داد تو چرا حفصه به رسول اعظم  ارزانی نمی داری  و به نکاح من در نمی اوری .»
عمر که جا خورده بود  با صدای  لرزانی گفت : « رسول اکرم صلی الله علیه وصلم جانم  من هم از الله هم است که دختر پیشکش شما کنم و به نکاح عزیزتان دراورم . منتظر این پیشنهاد سخاوتمندانه از سوی شما بودم تا بلافاصله به نکاحتان دراورم .»
محمد گفت : « شنیدم ابوبکر و عثمان هم خواستگار حفصه جان بودند . »
عمر گفت :« اری رسول اعظم جانم در این چند ماه تعدادی از مهاجران و انصار هم به خواستگاری اش امدند که تصمیم داشتم به نکاح ابوبکر صدیق دراورمش که با پیشنهاد ارزشی شما مواجه شدم که بر جان ومال و ناموس مومنان مقدم هستید . »
محمد گفت : «بسیار خب  الله هم از این نکاح الهی پشتبانی خواهد کرد  . هرچه زودتر مقدمات شب زفاف را اماده کن تا به وصال محبوبم نایل شوم .» 
عمر گفت :« رسول اکرم عزیزم بروی چشم برای فردا شب مهیا می کنم تا این وصلت موجبات نزدیکی بیشتر بین  مومنان  باشد . الله  رحیم را هزار بار شکر که دامادم حضرت محمد صلی الله علیه و صلم است .»
محمد با عوض کردن حرف گفت : «حیف علی دختر ندارد تا به نکاحش دراورم . صد افسوس ...... »

-----------------------------------


حفصه دختر عمر بن خطاب خلیفه دوم مسلمین  - پنجمین  زوجه محمد بن عبدالله است که در سال پنجم بیش از بعثت پیامبر اسلام متولد شد .
 باتوجه به اینکه نکاح رسول الله با حفصه در مدینه  و در سالهای اولیه هجرت (2- 3)  واقع شده است  سن حفصه  را 17 – 18 سال گزارش کرده اند .