۱۳۸۹ خرداد ۱۷, دوشنبه

کتاب زندگانی من

زندگانی من ( دوره کامل )


اثر احمد کسروی
این کتاب درسال 1323 توسط نویسنده چاپ شده است و تا پیش از انقلاب اسلامی چند بار تجدید چاپ شده است و بعد از انقلاب اسلامی هیچ گاه اجازه انتشار نداشته است .
کتاب زندگانی من توسط انتشارات بنیاد درتهران در 343 صفحه به همراه عکسهایی از نویسنده و کسان دیگر در قطع رقعی با بهای 350 ریال چند بار به چاپ رسیده است .
-------------------
کتاب به دو بخش کلی تقسیم می شود
بخش نخست از کودکی نویسنده تا سی سالگی را دربر می گیرد
وبخش دوم به خاطرات نویسنده در عدلیه تحت عنوان ( ده سال در عدلیه )
یکی از مهمترین بخشهای کتاب چگونگی ملا شدن و تغییر نگرش احمد کسروی به ملایی است که لباس ملایی را کنار می گذارد (چگونه از ملایی رهایی گردیدم )و مورد لعن ملاها قرار می گیرد و ازارهایی که از ملایان می بیند .
کسروی در کتاب زندگانی من به برخوردهای خود با ملاها اشاره میکند و چگونگی فراگیری دانشهای نوین و زبانهای که فرا گرفته است و به بحثهای خود با بهاییان و سفرهایی که به مناطق مختلف ایران و خارج داشته است و... می پردازد . سفر به خوزستان در زمان شیخ خزعل و علاقه اش به مشروطه را بیان میکند ....
در بخش دوم کتاب به 12 سالی که در عدلیه مشغول کار بوده است می پردازد و به احکامی که صادر کرده است و به حکمی که دربار را محکوم کرده است اشاره می شود و به چگونگی بیرون امدن از عدلیه پرداخته می شود .

در مقدمه کتاب امده است
به خوانندگان کتاب
من هرگز دوست نداشته بودم که مردی شناخته گردم و نامم به زبانها افتتد ولی چون خواه نا خواه افتاده بسیار بجا می بود که تاریخ زندگانیم را خودم بنویسم که نیاز نباشد دیگران بپرسند و بجویند و چیزهایی از راست و دورغ بدست اید.
احمد کسروی به دشمنانی که شایعه پخش می کنند اشاره میکند و همین طور به روزنامه ای مصری که ستایش مبالغه امیز از او میکند اشاره می کند ودلیل خود را از نگارش کتاب بیان حقیقت اعلام میکند.